Ať už kvůli zbytečně velké administrativní zátěži pro obce, nebo kvůli požadavkům Evropské unie, stávající zákon o veřejných zakázkách není dostačující a je nezbytně nutné jej změnit.

Na webu MMR ČR najdete soupis nejčastěji kladených otázek a odpovědí k připravovaným změnám tohoto zákonu.

Hlavním mottem připravovaného zákona je „jednodušší pro starosty, jednodušší cesta k evropským penězům“.

Pojďme se spolu podívat na pár změn, které nás čekají.

Zadavatel nemůže dnes vyloučit dodavatele, který se v minulosti neosvědčil.

Podle nového zákona může zadavatel vyloučit účastníka řízení, pokud se dopustil v posledních 3 letech závažných nebo trvalých pochybení při plnění veřejné zakázky.

Zadavatel musí nyní kontrolovat všechny nabídky bez ohledu na splnění podmínek zadání, což je často velmi náročný proces, zejména u velkých zakázek, kde se přihlásilo hodně zájemců.

Zadavatel bude podle nového zákona moci posoudit splnění podmínek účasti ještě před hodnocením vlastních nabídek, nebo posoudit splnění podmínek účasti až po hodnocení nabídek – zde bude mít možnost volby. U vítěze bude muset provést posouzení splnění podmínek účasti a hodnocení jeho nabídky vždycky.

Zadavatel musí nyní vyloučit nejvýhodnější nabídku kvůli chybějícímu dokladu nebo překlepu ve výkazu výměr.

Nabídka však může být doplněna o údaje, dokumenty, vzorky, které nebudou hodnoceny podle kritérií hodnocení, v případě veřejných zakázek na stavební práce se za objasnění považuje i oprava položkového rozpočtu, pokud není dotčena celková nabídková cena a hodnocení nabídek.

Zadavatel musí stále i na banální zakázku svolávat hodnotící komisi a pozvat členy 5 dnů dopředu.

Zadavatel podle nového zákona stále může (ale již nebude muset) k provádění úkonů podle tohoto zákona pověřit komisi k malým, tzv. podlimitním zakázkám. V takovém případě se úkony komise považují za úkony zadavatele.

Zadavatel není v současnosti schopen řádně zadat veřejnou zakázku na sociální služby.

Zadavatel bude moci použít tzv. zjednodušený režim pro sociální služby, kdy průběh řízení určuje zadavatel s ohledem na specifika zadávaných služeb.

Lhůty pro podání nabídek jsou stále příliš dlouhé.

Podle chystaného zákona zadavatel stanoví lhůtu pro podání nabídek v otevřeném řízení na nejméně 30 dnů od zahájení řízení.

Problém dodatečných prací, který se často opakuje a omezuje velmi zadavatele.

Návrh zákona zvyšuje limit pro dodatečné stavební práce, dodávky a služby na 50% v souhrnu. Nyní jsme přísnější než EU, která umožňuje nekonečně měnit smlouvu s limitem 50% na každou změnu – počet změn zde není omezen, 50% je schváleno už ve věcném záměru.

Koncepční výhrady

Během připomínkovacího řízení se objevilo velké množství konkrétních praktických připomínek, které byly do návrhu zapracovány. Objevila se také řada koncepčních výhrad. Ke třem z nich považovalo MMR ČR za nutné se vyjádřit:

Zákon není dost podrobným návodem pro zadavatele.

Zákon není metodika, ale souborem pravidel. MMR sestaví sadu metodik pro zadavatele, doplňujících schválený zákon. Metodiky je možno upravovat snadněji dle aktuálních potřeb, než zákon. Příliš podrobný návod v zákonu je zdrojem pochybení a tím například i krácení dotací z EU – je to jen těžko napravitelná legislativní past.

Zákon dává zadavateli moc prostoru pro rozhodování.

Ano, ale to je právě jeho smyslem. Přináší zadavateli celou řadu možností, jak dosáhnout kvalitního plnění veřejné zakázky. Je nástrojem pro zadavatele – zákon je psán pro poctivé zadavatele, kteří chtějí kvalitně zadávat veřejné soutěže. Není psán pro ty, kdo ho chtějí tak jako tak porušovat.

Terminologie v zákoně je příliš neurčitá a měla by být detailnější.

Kde je možné, nový zákon zachovává terminologii současného platného zákona. Nově použitá terminologie v něm je i terminologii evropských směrnic, kterou je nutno respektovat, přestože se nám může jevit jako neurčitá. Požadavku na jednotnou terminologii s EU se prostě nelze vyhnout, chceme-li zajistit úspěšné čerpání dotací z EU na veřejné zakázky v dalším období.

Zdroj:

Autor Redakce