Rovněž udělil pokutu Ministerstvu pro místní rozvoj za stejný prohřešek při vývoji Národního elektronického nástroje (NEN) ve výši 550 tisíc korun.
V případě MMR ČR zatím rozhodnutí nenabylo právní moci.
O co šlo?
Ministerstvo pro místní rozvoj podle nálezu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pomocí dodatků upravovalo časové plnění smlouvy s vybraným uchazečem. To podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje prostě není možné.
Reakce ministerstva zatím není k dispozici.
Ministerstvo zadalo zakázku za 150 milionů korun v dubnu 2012 společnosti Datasys a dobu plnění určilo od dubna 2012 do konce téhož roku. „Následně však uzavřelo dodatky smlouvy, jimiž dobu plnění prodloužilo do konce března 2014. Zdůvodnilo je potřebou zapracovat do projektu legislativní změny zákona, k nimž došlo v době plnění zakázky,“ popsal případ Rafaj.
Podle stávajícího zákona není možné měnit podstatnou změnu práv a povinností plynoucí ze smlouvy. Kdyby totiž bylo součástí této zakázky variabilní měnění doby plnění kvůli případným novelizacím zákona, mohlo ministerstvo třeba dostat více nabídek, i výhodnějších. Proto prý byl vybraný uchazeč zvýhodněn.
„V tomto případě došlo k prodloužení doby plnění z osmi na téměř 23 měsíců. Doba plnění má přitom nezpochybnitelný vliv na náročnost a kvalitu plnění, proto mohl mít postup ministerstva dopad na okruh uchazečů,“ uvedl Rafaj.
Podnět k prošetření podal Nadační fond proti korupci.
Co je NEN?
Národní elektronický nástroj (NEN) měl sloužit pro zadávání veřejných zakázek a je druhou součástí Národní infrastruktury pro elektronické zadávání veřejných zakázek (NIPEZ), první součástí je systém e-tržišť.
NEN byl určený ke komplexním strategickým nákupům nebo investicím s rozsáhlou metodickou a procesní podporou zadavatele – například stavbám dálnic, dodávkám technologických celků, komplexním službám, respektive vysoce odborným službám, jako jsou informační kampaň, projektová činnost, právní služby či poradenské služby.
Zase ta Opencard
Jak je zmíněno výše, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad a potvrdil pokutu ve výši 1 milion korun uloženou hlavnímu městu Praze za porušení zákona o veřejných zakázkách při uzavírání dvou smluv souvisejících s projektem Opencard.
Hlavní město Praha pochybilo, když dne 6.4.2012 zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění veřejnou zakázku „Poskytování základní a rozšířené podpory programového vybavení SKC“ a na jejím základě uzavřelo smlouvy se společností HAGUESS, a.s.
Pro použití jednacího řízení bez uveřejnění přitom nebyly splněny zákonné podmínky, přičemž postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.
Zadavatel odůvodnil použití jednacího řízení bez uveřejnění tím, že s ohledem na uzavřenou licenční smlouvu nemohl předmětnou zakázku zadat jinému dodavateli než dosavadnímu poskytovateli služeb.
Úřad konstatoval, že v původní smlouvě o dílo zadavatel akceptoval nevýhodné licenční podmínky, čímž se sám aktivně podílel na vytvoření stavu exkluzivity, od něhož následně odvozoval oprávněnost použití jednacího řízení bez uveřejnění, přičemž v době zadávání původní veřejné zakázky si musel být vědom skutečnosti, že v budoucnu bude třeba zadávat další zakázky, navazující na původní veřejnou zakázku.
Důvody, pro které zadavatel zadal šetřenou veřejnou zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění, tedy nebyly důvody objektivními, k nimž by došlo nezávisle na vůli zadavatele, jelikož zadavateli byl znám dlouhodobý záměr realizace projektu Opencard, a zejména z tohoto důvodu bylo využití jednacího řízení bez uveřejnění v daném případě neoprávněné.
Zdroj:
- ÚOHS udělil ministerstvu pro místní rozvoj pokutu 550.000 korun
- Potvrzena pokuta pro hlavní město za prodloužení smluv k Opencard