Ministerstvo dopravy vypsalo koncem dubna 2015 výběrové řízení na nového provozovatele Registru vozidel. Přestože byl vybrán vítěz, ministerstvo s ním zatím nesmí uzavřít smlouvu. Celou zakázku totiž prověřuje ÚOHS.

Jak to tedy vypadá a co se bude dít dál?

Do soutěže se přihlásilo sedm firem

Do soutěže na nového provozovatele registru vozidel se přihlásilo sedm firem. Jejich nabídkové ceny naznačují, že stát za tuto IT službu ušetří desítky milionů korun. Nový provozovatel přitom zajistí širší rozsah služeb a rozvoj systému.

Soutěž na tuto významnou zakázku úřad dlouho odkládal, po nástupu ministra dopravy Dana Ťoka byl tendr na tříletý provoz systému připraven.

Centrální registr vozidel v minulosti provázela řada problémů a ministerstvo opakovaně odkládalo soutěž. Jsem rád, že se nám podařilo tendr dotáhnout k otevírání obálek a můžeme vybírat ze sedmi uchazečů. Potřebujeme vylepšit některé funkce registru a zajistit spolehlivý provoz. Za samozřejmé považuji, že chceme odpovídající službu koupit co nejvýhodněji,“ řekl Ťok.

Všichni uchazeči nabídli výrazně nižší cenu, než 143 milionů korun stanovených ministerstvem jako maximální cena.

Všechny nabídky zároveň slibují v příštích třech letech úsporu ve výši desítek milionů korun oproti současným nákladům na provoz a rozvoj Centrálního registru vozidel.

Vítězem se stala společnost O2, ale…

Vítězem tendru na provoz Centrálního registru vozidel se stala společnost O2. Zakázku vyhrála s druhou nejnižší cenou – 40 milionů korun na tři roky. Stávající provozovatel ICZ přitom za registr měl podle smluv dostat až 107 milionů.

Registr vozidel měla převzít od října. Díky událostem v posledních týdnech se tak ale určitě nestane.

Současný provozovatel, společnost ICZ, která nebyla v nové soutěži úspěšná, totiž podala podnět k prošetření celé zakázky na ÚOHS.

Požaduje, aby byla celá soutěž zrušena. Důvodem je podle ní diskriminace uchazečů. Vidí ji zejména v nepřiměřených požadavcích ministerstva na prokazování kvalifikace techniků, kteří se budou na zakázce podílet a v několika dalších „přemrštěných a nákladných“ požadavcích.

ÚOHS zatím celou věc prošetřuje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl, že se smlouva na „Zajištění provozu a rozvoje Centrálního registru vozidel“ nesmí uzavřít dřív, než bude „případ řádně prošetřen, případně než bude zjednána náprava“.

Správní řízení bylo zahájeno dne 8. 7. 2015 a dle vyjádření ÚOHS bude ukončeno v zákonné lhůtě.

Ministerstvu tak zřejmě nezbyde nic jiného, než zatím bez soutěže prodloužit smlouvu s dosavadním provozovatelem. O ceně ale určitě chtějí jednat.

Ministerstvo nesouhlasí

„Respektujeme rozhodnutí antimonopolního úřadu, i když s ním nesouhlasíme. Nyní prozkoumáme důvody, které ÚOHS vedly ke změně stanoviska. Ministerstvo dopravy musí nyní v každém případě zajistit bezproblémový provoz registru vozidel a neobtěžovat lidi dalšími problémy s touto veřejnou službou.

Pokud bude nutné uzavřít dočasně smlouvu se současným provozovatelem registru, pak musíme jednat o zlevnění provozu na nezbytně nutnou dobu, než registr převezme nový subjekt,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Zdroj:

Autor Redakce