Nestačíme se divit tomu, co všechno se na města a obce valí. S jakým nárůstem administrativy a legislativní smrští se musí magistráty a radnice vypořádat.

I to zaznělo na Krajském setkání pro Ústecký kraj. Pod záštitou hejtmana Ústeckého kraje Oldřicha Bubeníčka ho uspořádal Svaz měst a obcí ČR. Zúčastnilo se ho na 130 starostek a starostů.

„Prezentace o aktuální legislativě čítá 27 slidů, zákony přitom zmiňuje pouze v několika odrážkách stejně jako legislativní změny, které probíhají, nebo se chystají. Pro starostky a starosty je tak velmi složité ve všem se vyznat, proto Svaz měst a obcí mimo jiné provozuje pro své členy zdarma Právní poradnu,“ říká výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR Dan Jiránek.

A dodává. „Aktuální legislativa je tradičně nejvíc diskutovaným tématem Krajských setkání. Letos se intenzivně debatuje zejména o školství, kácení dřevin, hazardu, veřejném opatrovnictví či veřejně prospěšných pracích. Řeší se i migranti, bezpečnost a samozřejmě také financování samospráv včetně rozpočtového určení daní.“

„Veřejná správa je v gesci Ministerstva vnitra a je důležité, aby si to uvědomily i ostatní resorty. Osobně znám problémy starostek a starostů, sama jsem tuto funkci vykonávala v Horním Slavkově, a uvědomuji si šíři záběru, kterou musí obsáhnout,“ říká náměstkyně ministra vnitra pro řízení sekce veřejné správy Jana Vildumetzová.

„V současné době proto řešíme celou řadu témat, která trápí města a obce. Zabýváme se například příspěvkem na přenesenou působnost, který nebyl dlouho valorizován a nám se ho podařilo od Nového roku zvýšit, vydáváním občanských průkazů aj.,“ zaznělo z jejích úst také.

Od letošního ledna si mohou lidé požádat o občanské průkazy a cestovní pasy na kterékoliv obci s rozšířenou působnosti (ORP), byla totiž zrušena místní příslušnost.

A jak vyplynulo z dotazníkového šetření resortu vnitra, na 46 % obecních úřadů se občané mohou předem elektronicky objednat.

Volné termíny úřady nabízejí zpravidla hned nebo do jednoho dne. Cca 40 % obcí také na svém webu zveřejňuje přehled hotových občanských průkazů podle data podání žádosti.

Právě kvůli občanským průkazům lidé na radnice či magistráty často chodí, cca 10 % úřadů má vytíženost technického zařízení, které souvisí s touto agendou, vyšší než 125 %.

U této činnosti se tak nabízí zavést výkonový model financování, po kterém Svaz měst a obcí ČR už dlouho volá.

Jak vyplynulo z debaty, starostky a starosty Ústeckého kraje také trápí veřejně prospěšné práce (VPP). Uvítali by, aby lidi dlouhodobě evidované na Úřadu práce ČR, kteří se při VPP osvědčili, mohli touto formou zaměstnat opakovaně hned, nikoliv až po uplynutí tří měsíců, jak je to dosud.

Čtvrtroční lhůta totiž pro starosty v praxi znamená rozpuštění dosavadní skupiny zaměstnanců, nákup nových pracovních pomůcek či přeorganizování plánu prací a čekání na původní zaměstnance.

„Smyslem veřejně prospěšných prací je podpora dlouhodobě nezaměstnaných uchazečů, tedy lidí, kteří jsou v ÚP ČR minimálně tři měsíce. Opakovaně může úřad podpořit stejného klienta pouze výjimečně.

V případě, že se jedná o osobu se zdravotním postižením, uchazeče do 30 nebo naopak nad 50 let či rodiče, který pečuje o dítě do 15 let, popř. musí jít o uchazeče, kterému hrozí sociální vyloučení,“ vysvětluje generální ředitelka ÚP ČR Kateřina Sadílková a dodává: „A v tomto ohledu jsou pro nás města a obce velmi důležitým partnerem.“

„Společně hledáme, ale samozřejmě také vytváříme, pracovní příležitosti pro uchazeče o zaměstnání, kterých je v Ústeckém, stejně jako Moravskoslezském kraji, dlouhodobě nejvíc v České republice. Ke konci ledna bylo na Ústecku bez práce celkem 52 244 lidí.

Během předchozího měsíce se nám podařilo vytvořit 3 474 míst v rámci veřejně prospěšných prací a postupně na nich umístit celkem 2 940 uchazečů o zaměstnání. Velká část těchto krátkodobých míst vznikla právě díky spolupráci s obcemi,“ doplňuje ředitel Krajské pobočky ÚP ČR v Ústí nad Labem Radim Gabriel.

Veřejně prospěšné práce patří mezi nejčastěji využívané nástroje aktivní politiky zaměstnanosti (APZ). Určeny jsou pro dočasné pracovní uplatnění uchazečů o zaměstnání.

Vznikají tak pozice především v oblasti méně kvalifikovaných a pomocných prací, které zaměstnavatelé včetně samospráv nejčastěji využívají při úklidu a údržbě veřejných prostranství a zeleně, pomocných pracích při opravách veřejného majetku, v charitě, ve zdravotnických či kulturních zařízeních, sociálních službách, v rámci zaměstnávání osobních asistentů ve školství či dohledových službách, asistentů prevence kriminality nebo k zajištění dalších veřejně prospěšných činností.

Obce a kraje mohou VPP využít také při odstraňování následků živelních pohrom nebo zimních či jarních údržbách.

Cílem tohoto nástroje aktivní politiky zaměstnanosti je umožnit zejména dlouhodobě nezaměstnaným se základním vzděláním, aby si osvojili nebo oživili pracovní návyky, a tak zvýšili šance na získání zaměstnání na volném trhu práce.

V souvislosti s veřejně prospěšnými pracemi se na Svaz měst a obcí ČR už dříve obrátila řada samospráv. A protože existuje dlouhodobě dobrá spolupráce s Generálním ředitelstvím Úřadu práce ČR (GŘ ÚP ČR) na základě uzavřeného memoranda, Svaz propojil GŘ ÚP ČR se starosty Vroutku, Očihova, Lubence a Měcholup.

V poměrně krátkém čase tak Úřad práce ČR začal společně se starosty hledat řešení, jak VPP ještě efektivněji využít.

Více informací včetně harmonogramu a programu Krajských setkání 2016.

Zdroj:

Autor Redakce