Úřady mají již 6 let povinnost doručovat dokumenty přednostně prostřednictvím datové schránky těm fyzickým osobám, které ji mají.

Tuto svoji zákonem stanovenou povinnost však poměrně často porušují.

Úřady nezjišťují, zda adresát má datovou schránku, a nadále s ním komunikují doporučenými dopisy. Odpovídají tradičním způsobem někdy i v případě, kdy se na ně občan sám obrátí prostřednictvím datové schránky.

Ochránkyni na tuto situaci upozornil stěžovatel, který často pobývá v zahraničí a nechtěl zmeškat důležitou úřední korespondenci. Jeho zkušenosti však byly negativní. I když s úřady komunikoval prostřednictvím datové schránky, odpovědi obvykle dostával doporučenou poštou.

Porušení povinnosti doručovat přednostně prostřednictvím datové schránky je nesprávným úředním postupem.

Z judikatury Nejvyššího správního soudu však současně vyplývá, že takové pochybení úřadu nemá vliv na platnost doručení a na zákonnost vydaných rozhodnutí, jestliže se adresát s obsahem písemnosti seznámil.

Ochránkyně proto občany upozorňuje, že se nevyplatí na doručenou písemnost nereagovat, třebaže ji úřad nezaslal prostřednictvím datové schránky.

Pokud by osoba, která má zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku, prokazatelně neměla možnost se s rozhodnutím zaslaným poštou a úřad by přesto považoval takové rozhodnutí za doručené a v důsledku toho za pravomocné a vykonatelné, pak by dotčená osoba po zjištění této situace měla v první řadě docílit zrušení rozhodnutí.

Jestliže by takovým zrušeným nezákonným rozhodnutím byla způsobena škoda, má poškozený nárok na její náhradu. Nárok musí uplatnit u příslušného ministerstva.

Vnitro: Je to ojedinělé

Ministerstvo vnitra, které datové schránky spravuje, na dotaz iDNES.cz uvedlo, že „tisková zpráva Ochránkyně veřejných práv reaguje na ojedinělé nedodržování zásad doručování dokumentů do datové schránky fyzickým osobám, které tuto schránku mají zřízenu“.

Podle našich zkušeností se jedná spíše o výjimečné případy, čili úřady rozhodně nedávají přednost doporučeným dopisům před odpovědí prostřednictvím datové schránky,“ sdělila za vnitro Gabriela Vaňková.

Pro úředníky není složité zjistit, kdo datovou schránku má a kdo nikoli. Jednak mají přístup do seznamu všech držitelů datových schránek, kde mohou konkrétní osobu rychle vyhledat. Pak se také mohou podívat do Registru obyvatel, kde identifikátor datové schránky rovněž najdou, pokud ji má příslušná osoba zřízenu.

Datové schránky představují jeden ze základních pilířů českého eGovernmentu. Na základě zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů a návazných vyhlášek mají úřady povinnost posílat dokumenty do datové schránky.

Zdroj:

Autor Redakce